Alhamdulillah, siap satu kerja. Tengah sedap membelek bahan rujukan dalam hard disk, terjumpa pulak dengan karya klasik aku time diploma dulu. Hahaha
Ayat super skema punya, kalau pakai bahasa rojak senang la nak explain. Kalau totally BM, engineering jadi sastera la pulak. Sebab aku rasa benda ni boleh jadi rujukan yang lain, so aku post natang nih untuk golongan yang memerlukan. (Boleh jugak tambah bilangan post aku ye tak?) Hahaha gelak sengsorang..
Lagipun aku tau, ramai yang jenis selak buku yang tebal pasal nak cari bahan ciput macam ni, buang masa je kutip satu-satu dalam buku tu. Sekarang ni semua di hujung jari, bukan setakat korek hidung je. Klik je, copy. Boleh gunakan masa yang ade tu buat kerja lain pulak.
So, kalau berguna tu korang copy-paste-edit sikit. Nanti sama pulak dengan member. Ternganga nak jawab sape tiru sape nih???
Penyelenggaraan
Sistem penyejukkan hendaklah diselenggara sekurang-kurangnya 3 bulan.
Langkah-langkah penyelenggaraan adalah seperti berikut:
Radiator merupakan salah satu komponen terpenting dalam sesebuah
kereta yang menggunakan sistem penyejukan air.
Namun begitu, terdapat juga kenderaan yang tidak mempunyai radiator
kerana ia menggunakan sistem penyejukkan udara.
Sistem penyejukan ini adalah suatu rangkaian untuk mengatasi
terjadinya ‘over-heating’ pada enjin
supaya enjin dapat beroperasi dalam keadaan stabil. Jika enjin tersebut
beroperasi dalam keadaan yang agak sejuk, komponen yang bergerak yang mengalami
geseran di dalamnya akan berkurang
jangka hayatnya dan kurang efisien serta mengeluarkan lebih banyak tahap
pencemaran pada gas ekzos. Kebanyakan
enjin akan beroperasi dengan baik pada keadaan bendalir penyejuknya pada
sekitar takat didih air iaitu 100oC.
Pada tahap ini, ruang kebuk pembakaran akan cukup panas dan membolehkan
pembakaran bahan api menjadi lebih lengkap dan sempurna untuk menghasilkan
kuasa yang sebaik mungkin.
Pada suhu begini, keadaan minyak pelincir akan lebih cair atau tahap
kelikatannya akan menurun. Ini akan membolehkan
komponen enjin bergerak dalam keadaan yang kurang bebanan serta menjadi antara
faktor penjimatan bahan api. Begitu juga
dengan komponen mekanikal yang bergerak akan mengalami kadar geseran yang
rendah dan jangka hayat komponen akan
menjadi lebih lama.
Hampir semua jenis enjin akan beroperasi dengan baik pada tahap
kepanasan yang ideal. Oleh itu, untuk
memastikan enjin cepat panas setelah dihidupkan dan memastikan tahap kepanasan
sentiasa di tahap yang ideal adalah antara tugas utama satu sistem penyejukan.
Prinsip kerja radiator
Radiator beroperasi sebagai penyejuk sesebuah mesin seperti enjin
kenderaan. Semasa enjin beroperasi,
pergeseran dan pembakaran yang berlaku di dalam enjin menghasilkan haba
panas. Kadangkala, suhu panas membantu
dalam operasi enjin dan kadangkala tidak membantu. Malahan, suhu panas enjin memusnahkan
komponen enjin seperti kepala silinder menjadi bengkok akibat ‘over-heating’.
Kitaran kerja radiator bermula daripada tangki radiator seperti di
dalam rajah di atas. Apabila enjin beroperasi, pam
air akan menyedut air masuk dari tangki radiator ke dalam blok enjin. Ketika
enjin beroperasi, haba panas pada blok enjin diserap oleh air sebagai medium
penyejuk. Pada ketika ini, suhu panas pada blok enjin tersebut dapat
dikurangkan manakala suhu air meningkat. Pada ketika ini, haba panas blok enjin
dipindahkan ke air. Perolakan haba yang berlaku menyebabkan air yang meningkat
suhunya tadi bergerak naik melalui saluran-saluran sistem sambil menyejukkan komponen. Kemudian, air
tadi akan melalui termostat. Termostat berfungsi sebagai pintu yang akan
terbuka dan tertutup mengikut tahap kepanasan enjin. Jika air tersebut dalam
keadaan sejuk, termostat akan tertutup dan sebaliknya akan berlaku. Apabila air
panas tadi sampai ke atas, ianya akan memasuki tangki radiator semula. Di dalam
tangki radiator, air disejukkan semula. Sirip-sirip yang dibuat pada tangki air
bertujuan untuk mempercepatkan penyejukan air tersebut. Hal ini kerana, semakin
luas permukan yang bersentuhan dengan udara, semakin banyak haba yang
dibebaskan ke persekitaran. Di dalam tangki radiator, air yang rendah suhunya
akan bergerak turun semula kerana perolakan haba yang berlaku. Proses yang sama
berulang mengikut tertib.
Komponen asas radiator
1. Tangki Radiator -Tangki radiator ialah tangki simpanan
cecair penyejuk dan juga komponen menyejukkan cecair tersebut. Sirip-sirip pada tangki radiator bertujuan
mempercepatkan haba panas bebas ke persekitaran. Kebiasaannya, tangki radiator diperbuat
daripada aluminium kerana potensinya menyerap haba. Tangki radiator selalunya diletakkan di
kawasan yang mempunyai peredaran udara yang baik.
2. Termostat - berfungsi sebagai pintu yang akan
terbuka dan tutup mengikut tahap kepanasan enjin. Pada keadaan enjin sejuk,
termostat akan tertutup untuk membolehkan enjin panas dengan lebih cepat kepada
tahap kepanasan yang baik untuk beroperasi.
3. Kipas Penyejuk -Kipas penyejuk berfungsi sebagai
pembantu dalam sistem penyejukkan.
Apabila udara dari persekitaran tidak mencukupi untuk menyejukkan
sistem, kipas penyejuk akan beroperasi untuk menyejukkan sistem ke suhu yang
sepatutnya.
4.Penutup Radiator -Penutup radiator bertujuan untuk menutup
tangki radiator. Ianya diperbuat dengan
keupayaan menahan tekanan tertentu yang wujud di dalam sistem. Ia juga berfungsi sebagai injap untu cecair
penyejuk masuk dari dalam tangki simpanan..
5. Tangki Simpanan -Tangki simpanan ialah tangki tambahan bagi
cecair penyejuk. Apabila cecair penyejuk
berkurangan, tekanan dalaman yang berlaku akan mengepam cecair penyejuk dari
dalam tangki tersebut ke tangki radiator.
Penyelenggaraan
Sistem penyejukkan
air memerlukan penyelenggaraan dari masa ke semasa. Jika penyelenggaraan jarang
dilakukan, risiko berlakunya kerosakan pada komponen sistem adalah tinggi dan
secara tidak langsung mendatangkan mudarat kepada komponen enjin. Ini kerana,
jika cecair penyejuk yang berkarat tidak ditukar akan menyebabkan liang-liang
pada tangki radiator tersumbat. Ianya akn menganggu sistem penyejukan dan
menyebabkan berlakunya over-heating.
Sistem penyejukkan hendaklah diselenggara sekurang-kurangnya 3 bulan.
Langkah-langkah penyelenggaraan adalah seperti berikut:
- Palam buang di bahagian bawah tangki radiator dan penutup tangki radiator dibuka dan air dibiarkan mengalir sehingga tangki radiator kosong.
- Air yang bersih diisikan ke dalam tangki radiator sehingga penuh atau melimpah. Kemudian, enjin dihidupkan tanpa menutup tangki radiator.
- Enjin dimatikan dan palam buang diikat kembali dengan kemas. Air yang bersih diisi semula ke dalam tangki sehingga penuh. Kemudian, enjin dihidupkan tanpa menutup tangki radiator.
- Perlu dipastikan ketika enjin dihidupkan, tiada air keluar daripada tangki sebaliknya air di dalam tangki berkurang disebabkan air dipam masuk ke dalam blok enjin. Jika berlaku sebaliknya, berlaku kebocoran pada gasket kepala silinder.
- Perkara ini perlu dilakukan setiap tiga bulan atau lebih kerap lagi bagi mengelakkan radiator tersumbat atau sistem aliran air di dalam enjin tersumbat dengan karat air atau karat besi. Jika ini berlaku, suhu enjin tidak seperti biasa dan mungkin akan naik sedikit dan besar kemungkinan, over-heating boleh berlaku.
No comments:
Post a Comment