MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Sunday 23 September 2012

Projectile Motion

Apa tu projectile motion? Kalau dalam Bahasa Melayu aku pun susah nak translate perkataan ni. Korang pernah main game Angry Bird? Kita kena cari sudut dan kekuatan lastik tersebut untuk memecahkan objek dalam jarak tertentu.

Entri kali ni aku akan menerangkan tentang prinsip Projectile Motion yang sememangnya sukar bagi student engineering nak faham. Maklumlah, kadang-kadang buku semuanya English version, lepas tu tebal sampai tak larat nak selak. Nak beli tak mampu, nak pinjam library pulak kena berebut.



Gambar di atas ni adalah basic figure untuk Projectile Motion ni. Bermula daripada Va, kebanyakannya telah diberi nilai halaju awal beserta sudut. Jika tidak diberi, kita perlu mencari menggunakan nilai pada Vox ataupun Voy. Macam mana nak cari Va? Dengan menggunakan sin & cos rule. 

Kebanyakkan member2 aku dulu banyak yang confuse apabila objek berada di titik maksima iaitu pada puncak graf di dalam gambar di atas. Nilai V1x masih sama dengan nilai V0x tetapi nilai V1y = 0.
KENAPA? Pada titik tersebut, objek tersebut masih lagi mempunyai halaju yang sama pada paksi-x tetapi halaju pada paksi-y adalah sifar. Kenapa saya cakap sifar? Pada titik ini, tarikan graviti bumi membuatkan objek tersebut jatuh ke bawah. Pada saat tu objek tersebut sememangnya berhenti seketika mungkin dalam masa 0.0000000001 saat. Oleh sebab itu, kita boleh rujuk equation titik maksimum ini jika sesetengah nilai tidak diberi.

Untuk V1x = Vox disebabkan tiada daya yang menghalang halajunya berubah. Oleh sebab itu, halaju pada paksi-x sentiasa seragam melainkan jika dinyatakan halangannya. Sebagai contoh apabila objek tersebut mengenai dinding ataupun jatuh ke tanah. Halaju objek pada titik tersebut adalah sifar pada paksi-x dan paksi-y.

Ini baru asas yang perlu kita tahu. Insyaallah saya akan tunjukkan bagaimana nak calculate pulak ye..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK