MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Thursday 1 November 2012

Sistem Penyejukan Cecair


Alhamdulillah, siap satu kerja. Tengah sedap membelek bahan rujukan dalam hard disk, terjumpa pulak dengan karya klasik aku time diploma dulu. Hahaha 
Ayat super skema punya, kalau pakai bahasa rojak senang la nak explain. Kalau totally BM, engineering jadi sastera la pulak. Sebab aku rasa benda ni boleh jadi rujukan yang lain, so aku post natang nih untuk golongan yang memerlukan. (Boleh jugak tambah bilangan post aku ye tak?) Hahaha gelak sengsorang..
Lagipun aku tau, ramai yang jenis selak buku yang tebal pasal nak cari bahan ciput macam ni, buang masa je kutip satu-satu dalam buku tu. Sekarang ni semua di hujung jari, bukan setakat korek hidung je. Klik je, copy. Boleh gunakan masa yang ade tu buat kerja lain pulak. 
So, kalau berguna tu korang copy-paste-edit sikit. Nanti sama pulak dengan member. Ternganga nak jawab sape tiru sape nih??? 

Radiator merupakan salah satu komponen terpenting dalam sesebuah kereta yang menggunakan sistem penyejukan air.  Namun begitu, terdapat juga kenderaan yang tidak mempunyai radiator kerana ia menggunakan sistem penyejukkan udara.

Sistem penyejukan ini adalah suatu rangkaian untuk mengatasi terjadinya ‘over-heating’ pada enjin supaya enjin dapat beroperasi dalam keadaan stabilJika enjin tersebut beroperasi dalam keadaan yang agak sejuk, komponen yang bergerak yang mengalami geseran di dalamnya akan  berkurang jangka hayatnya dan kurang efisien serta mengeluarkan lebih banyak tahap pencemaran pada gas ekzos.  Kebanyakan enjin akan beroperasi dengan baik pada keadaan bendalir penyejuknya pada sekitar takat didih air iaitu 100oC.  Pada tahap ini, ruang kebuk pembakaran akan cukup panas dan membolehkan pembakaran bahan api menjadi lebih lengkap dan sempurna untuk menghasilkan kuasa yang sebaik mungkin.
  
Pada suhu begini, keadaan minyak pelincir akan lebih cair atau tahap kelikatannya akan menurun.  Ini akan membolehkan komponen enjin bergerak dalam keadaan yang kurang bebanan serta menjadi antara faktor penjimatan bahan api.  Begitu juga dengan komponen mekanikal yang bergerak akan mengalami kadar geseran yang rendah dan jangka hayat  komponen akan menjadi lebih lama.

Hampir semua jenis enjin akan beroperasi dengan baik pada tahap kepanasan yang ideal.  Oleh itu, untuk memastikan enjin cepat panas setelah dihidupkan dan memastikan tahap kepanasan sentiasa di tahap yang ideal adalah antara tugas utama satu sistem penyejukan.


Prinsip kerja radiator

Radiator beroperasi sebagai penyejuk sesebuah mesin seperti enjin kenderaan.  Semasa enjin beroperasi, pergeseran dan pembakaran yang berlaku di dalam enjin menghasilkan haba panas.  Kadangkala, suhu panas membantu dalam operasi enjin dan kadangkala tidak membantu.  Malahan, suhu panas enjin memusnahkan komponen enjin seperti kepala silinder menjadi bengkok akibat ‘over-heating’.



Kitaran kerja radiator bermula daripada tangki radiator seperti di dalam rajah di atas.  Apabila enjin beroperasi, pam air akan menyedut air masuk dari tangki radiator ke dalam blok enjin. Ketika enjin beroperasi, haba panas pada blok enjin diserap oleh air sebagai medium penyejuk. Pada ketika ini, suhu panas pada blok enjin tersebut dapat dikurangkan manakala suhu air meningkat. Pada ketika ini, haba panas blok enjin dipindahkan ke air. Perolakan haba yang berlaku menyebabkan air yang meningkat suhunya tadi bergerak naik melalui saluran-saluran sistem  sambil menyejukkan komponen. Kemudian, air tadi akan melalui termostat. Termostat berfungsi sebagai pintu yang akan terbuka dan tertutup mengikut tahap kepanasan enjin. Jika air tersebut dalam keadaan sejuk, termostat akan tertutup dan sebaliknya akan berlaku. Apabila air panas tadi sampai ke atas, ianya akan memasuki tangki radiator semula. Di dalam tangki radiator, air disejukkan semula. Sirip-sirip yang dibuat pada tangki air bertujuan untuk mempercepatkan penyejukan air tersebut. Hal ini kerana, semakin luas permukan yang bersentuhan dengan udara, semakin banyak haba yang dibebaskan ke persekitaran. Di dalam tangki radiator, air yang rendah suhunya akan bergerak turun semula kerana perolakan haba yang berlaku. Proses yang sama berulang mengikut tertib.


Komponen asas radiator


1.   Tangki Radiator       -Tangki radiator ialah tangki simpanan cecair penyejuk dan juga komponen menyejukkan cecair tersebut.  Sirip-sirip pada tangki radiator bertujuan mempercepatkan haba panas bebas ke persekitaran.  Kebiasaannya, tangki radiator diperbuat daripada aluminium kerana potensinya menyerap haba.  Tangki radiator selalunya diletakkan di kawasan yang mempunyai peredaran udara yang baik.

2.   Termostat                 - berfungsi sebagai pintu yang akan terbuka dan tutup mengikut tahap kepanasan enjin. Pada keadaan enjin sejuk, termostat akan tertutup untuk membolehkan enjin panas dengan lebih cepat kepada tahap kepanasan yang baik untuk beroperasi.

3.  Kipas Penyejuk         -Kipas penyejuk berfungsi sebagai pembantu dalam sistem penyejukkan.  Apabila udara dari persekitaran tidak mencukupi untuk menyejukkan sistem, kipas penyejuk akan beroperasi untuk menyejukkan sistem ke suhu yang sepatutnya.

4.Penutup Radiator       -Penutup radiator bertujuan untuk menutup tangki radiator.  Ianya diperbuat dengan keupayaan menahan tekanan tertentu yang wujud di dalam sistem.  Ia juga berfungsi sebagai injap untu cecair penyejuk masuk dari dalam tangki simpanan..

5. Tangki Simpanan      -Tangki simpanan ialah tangki tambahan bagi cecair penyejuk.  Apabila cecair penyejuk berkurangan, tekanan dalaman yang berlaku akan mengepam cecair penyejuk dari dalam tangki tersebut ke tangki radiator. 




Penyelenggaraan


Sistem penyejukkan air memerlukan penyelenggaraan dari masa ke semasa. Jika penyelenggaraan jarang dilakukan, risiko berlakunya kerosakan pada komponen sistem adalah tinggi dan secara tidak langsung mendatangkan mudarat kepada komponen enjin. Ini kerana, jika cecair penyejuk yang berkarat tidak ditukar akan menyebabkan liang-liang pada tangki radiator tersumbat. Ianya akn menganggu sistem penyejukan dan menyebabkan berlakunya over-heating.



Sistem penyejukkan hendaklah diselenggara sekurang-kurangnya 3 bulan.
Langkah-langkah penyelenggaraan adalah seperti berikut:
  1. Palam buang di bahagian bawah tangki radiator dan penutup tangki radiator dibuka dan air dibiarkan mengalir sehingga tangki radiator kosong.
  2. Air yang bersih diisikan ke dalam tangki radiator sehingga penuh atau melimpah. Kemudian, enjin dihidupkan tanpa menutup tangki radiator.
  3.  Enjin dibiarkan beroperasi sehingga air yang keluar daripada radiator tidak lagi berkarat.
  4.  Enjin dimatikan dan palam buang diikat kembali dengan kemas. Air yang bersih diisi semula ke dalam tangki sehingga penuh. Kemudian, enjin dihidupkan tanpa menutup tangki radiator.
  5.  Perlu dipastikan ketika enjin dihidupkan, tiada air keluar daripada tangki sebaliknya air di dalam tangki berkurang disebabkan air dipam masuk ke dalam blok enjin. Jika berlaku sebaliknya, berlaku kebocoran pada gasket kepala silinder.
  6. Perkara ini perlu dilakukan setiap tiga bulan atau lebih kerap lagi bagi mengelakkan radiator tersumbat atau sistem aliran air di dalam enjin tersumbat dengan karat air atau karat besi. Jika ini berlaku, suhu enjin tidak seperti biasa dan mungkin akan naik sedikit dan besar kemungkinan, over-heating boleh berlaku.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK