MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Saturday 19 May 2012

Siput Geoduck yang Pelik

Beberapa hari lepas aku ada terbaca di blog tentang sejenis siput yang agak pelik rupa fizikalnya. Banyak blog yang cerita pasal benda ni kecuali aku sebab aku just nak cerita yang aku ada terima email pasal benda ni dulu. Hahahaa 

Aku masih ingat yang ada orang forward email kat aku pasal siput ni beberapa tahun yang lepas. Aku pun korek la balik inbox aku yang berserabut ni... Tadaaaaa!!! Email bertarikh 27 Jun 2008 yang dikirimkan oleh kakak aku.. Yelah, dulu mana ada lagi budaya share kat Facebook lagi.. Myspace dengan Friendster masa tu takde aplikasi macam sekarang ni.

Okey, sambung balik pasal SIPOT..




Siput ni bukanlah sejenis siput sedut yang selalu dimasak lemak tu.. (meleleh air liur..)
Siput yang dinamakan Canadian Geoduct ini banyak terdapat di luar negara dan popular di Eropah, Jepun dan China. 



Kalau siput ni dibawa masuk Malaysia, confirm kerang dengan kupang buat demonstrasi bantahan bawah laut. Nampak siput ni macam pelik kan? Kalau kat tempat diorang ni bukan sesuatu yang pelik siap boleh makan lagi. Kalau aku, tak sanggup rasanya nak makan. Tengok rupa pun dah gerun...






Nak mencari pun susah..


Tapi di Jepun dan China, siput ini menjadi hidangan biasa di restoren. Mereka percaya yang siput ini mempunyai khasiat yang tinggi untuk memulihkan tenaga dan juga menyembuhkan penyakit.



p/s: Kalau dapat free benda ni confirm pening fikir nak masak macam mana benda nih.


4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK