MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Friday 24 February 2012

TURBO DAN SUPERCAS

TURBO DAN SUPERCHARGER

Turbocharger dan Supercharger ialah satu alatan untuk meningkatkan kuasa sesebuah enjin. Sebab itulah turbo banyak digunakan pada kenderaan-kenderaan berat enjin diesel. Alat ini ialah sebuah pemampat udara yang membantu meningkatkan tekanan dalam enjin  penafasan biasa (NA).

TURBOCHARGER





Turbocharger ialah satu sistem pemampat yang menggunakan tenaga hasil dari sisa gas ekzos "Regenerate System". Ini bermakna, gas ekzos yang terhasil memutarkan turbin ekzos. Turbin ekzos yang disambungkan dengan satu shaft memutarkan turbin untuk menyedut lalu memampatkan udara. Udara yang telah dimampatkan itu akan melalui "intercooler" untuk disejukkan terlebih dahulu dan akan masuk ke dalam ruang pembakaran bersama bahan bakar (petrol atau diesel). Secara teori, udara akan mengembang apabila dipanaskan. Oleh itu, udara yang dimampatkan tadi masuk ke dalam dengan isipadu yang banyak dan memberikan kuasa yang berganda apabila terbakar. Selain itu, udara yang dimampatkan itu juga membantu meringankan beban untuk piston melonjak ke bawah. 
Oleh sebab turbocharger menggunakan gas ekzos, maka turbocharger akan berfungsi apabila enjin berada pada RPM yang tinggi kerana tekanan gas ekzos mampu untuk memutarkan turbin tersebut.

merah:  gas ekzos
biru: udara
SUPERCHARGER





Supercharger mempunyai prinsip yang sama dengan Turbocharger. Bezanya ialah supercharger menggunakan pulley untuk memutarkan turbin. Supercharger berfungsi sebaik sahaja enjin dihidupkan kerana tenaga dipindah menggunakan sistem tali sawat "belt" yang disambungkan pada "crankshaft". Oleh itu, kuasa tork dan BHP yang dikeluarkan dalam keadaan linear atau sekata. 


Enjin yang dipasangkan supercas






KOMPONEN ASAS


Komponen asas yang perlu ada pada sistem Turbo dan Supercas tentulah turbin tersebut. Komponen lain yang perlu ada ialah:


INTERCOOLER


Intercooler
Intercooler kebiasaannya dipasang pada sistem Turbo kerana suhu udara yang melalui turbo akan meningkat disebabkan pemindahan haba daripada gas ekzos. Selain itu, udara yang telah disejukkan menyebabkan molekul oksigen mengecut. Apabila udara yang telah dimampatkan terbakar akan menyebabkan tekanan menjadi lebih tinggi dan meningkatkan kuasa enjin.


WASTEGATE


Wastegate
Wastegate dikenali sebagai injap pelega di dalam sistem pneumatik. Ianya berfungsi melepaskan tekanan berlebihan agar tekanan sistem berada dalam keadaan stabil. Tekanan yang berlebihan boleh merosakkan komponen sistem pembakaran dan juga "Knocking" pada enjin tersebut. 



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK