MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Saturday 24 November 2012

"When I grow up, I want to be an engineer.."

"When I grow up, I want to be an engineer.."
Aku still ingat lagi petikan ayat ni since darjah 5 dulu yang berada dalam English Textbook zaman aku. Sekarang ni syllabus dah tukar, mungkin tak jumpa dah kot. 

Ada lagi yang still aku ingat apa yang ada dalam English Textbook darjah 1 dan 2, contohnya,

One two put my shoes, three four shut the door.. Yang ni common sangat. Yang lagi satu ni jarang-jarang sikit.. 

"Cobbler, cobbler, mend my shoe.
Get it done by half past two.
Half past two is much too late!
Get it done by half past eight."

Tapi sekarang ni aku bukan nak cerita pasal poem, poet, lagu atau segala madah pujangga yang ada dalam buku Bahasa Inggeris tu. Tapi aku nak cerita serba sedikit pasal angan-angan Mat Jenin aku masa sekolah dulu. 

Masa sekolah, especially zaman sekolah rendah memang cikgu ada tanya pada kita pasal My Ambition kan? Kalau boleh, kita sorang je yang boleh ada cita-cita yang kita nak. Tak boleh sama dengan orang lain! hahaha..
Time aku darjah satu dulu, aku nak sangat jadi Pilot. Pergghhh.. Gah Siot! Tiba-tiba bila cikgu tanya member aku, dia pon nak jadi Pilot..
Arghhhh!!! Cancel cita-cita nak jadi Pilot. Aku sanggup bercita-citakan jadi tukang kebun asalkan tak sama dengan orang! 

Aku pon tak ingat macam mana aku boleh pilih Engineer sebagai cita-cita aku, tapi yang aku tahu time darjah 5 tu memang aku dah bercita-cita jadi engineer. Masa tu aku sorang je angkat tangan bila cikgu tanya, "Siapa yang nak jadi engineer dalam kelas ni?"
Kembang lubang hidung aku masa tu sebab aku seorang sahaja yang mengangkat tangan..

Bila dah sekolah menengah, aku still lagi dengan cita-cita aku tu.. Yang tak boleh blah, setiap kali exam aku tulis IR. sebelum nama aku. Lagi tak boleh blah time aku form 4, semua properties aku tulis dengan IR. sebelum nama aku. Dengan paper trial SPM pon aku bubuh nama macam tu sehinggakan menimbulkan rasa tidak puas hati terhadap cikgu-cikgu aku.. Eleh, dengki la tu! Biarlah saya perasan sorang-sorang cikgu. 
Bukan semua cikgu yang marah kalau aku buat macam tu, ramai jugak cikgu yang support. Salah ke kalau berangan nak jadi engineer kan? Memang time tu perangai aku tak menunjukkan tahap IQ yang memuaskan untuk bercita-cita jadi engineer sebab aku selalu merapu setiap essay dalam exam. Merapu aku pon takde lah sampai isi terpesong, tapi habis semua nama member aku kena petik dalam karangan BM. Setiap kali cikgu bagi kertas yang ditanda, aku dapat simpan kertas tu sehari je. Lepas tu tak tahu mana pergi kertas tu, sedar-sedar dah sampai ke tangan orang lain sebab dirembat. Ingat majalah ujang ape???
Aku still ingat Cikgu Suerida iaitu guru kelas aku, dia tanya aku nak jadi kartunis ke engineer??

Tapi bila dah besar sekarang ni, kalau terjumpa cikgu-cikgu sekolah dulu mesti diorang bertanya, "Sekarang ni buat apa?"
Tak buat apa pon cikgu, cuti study.. Ternganga diorang, especially Cikgu Saiful..
Eheh, cikgu ni apesal? Ingat aku ni kurang cerdik ke? (gurau je..)
Cikgu Saiful ni cikgu kimia aku yang agak friendly dengan aku.. Kalau ada spotcheck apa-apa, memang aku dikecualikan, sebab aku tak bawak apa-apa ke sekolah.. Beg pon kadang-kadang je aku bawak..

"Belum jadi engineer lagi la ni?"
Belum lagi cikgu, kalau ada rezeki insyaallah cikgu...
Terima kasih cikgu sebab ingat lagi angan-angan Mat Jenin aku..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK