MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Friday 3 May 2013

Apa Isu di Sebalik Sumpah Saiful?

Semalam pada tarikh 3 Mei 2013, Saiful Bukhari dah mengeluarkan video akuan bersumpah beliau di hadapan Ka'abah. Aku bukan fanatik politik..



Video ini diakatakan telah di-edit untuk mengaburi mata orang ramai. Antara ulasan mereka ialah:

  1. Saiz badan Saiful bersaiz besar berbanding Pak Arab. 
  2. Background bergoyang sedangkan kepala Saiful tak bergoyang.
  3. Background agak kabur, tapi muka Saiful difokus dengan jelas.
  4. Pada minit ke 1:03 Saiful tidak terganjak semasa dilanggar dari belakang.
  5. Suara Saiful jelas kedengaran walhal keadaan di Multazam yang sesak sepatutnya bising.
Ulasan aku.


  1. Saiz badan Saiful besar kerana titik fokus kamera tu. Jarak kamera ke objek lebih pendek berbanding  jarak objek ke background. Cuba kita kaitkan dengan gerhana bulan dalam situasi ni. Matahari kan berganda-ganda besarnya daripada bumi? Kenapa bila Matahari, bumi dan bulan berada dalam keadaan sejajar, seluruh permukaan bulan tu gelap? Tak faham lagi? Korang cuba menghadap KLCC sejauh 5 kilometer dan keluarkan sebatang pen. Sila bandingkan tinggi pen anda dengan KLCC tu? Lagipun, semasa Pak Arab tu berdiri di sebelah Saiful, Pak Arab tu tinggi sedikit daripada Saiful. Memang bukan semua orang arab tinggi-tinggi lah! Kat sini aku study dengan foreigner dari tanah arab, semua sama saiz dengan member aku. Kalau nk banding dengan tinggi aku, aku yang layak jadi Pak arab bagi diorang pulak.
  2. Kepala Saiful tidak bergoyang sebab kamera mungkin dipegang sendiri dan menghala ke muka beliau. Takkan korang tak pernah tengok video self-record kat YouTube?
  3. Background kabur dan muka Saiful sangat jelas sebab lense. Smartphone sekarang semua canggih manggih. Aku pun teruja dengan kamera smartphone Sony! Cuba try kamera Experia T.
  4. Cuba lihat pada minit ke 1:03, lelaki di belakang Saiful cuba mengelak daripada melanggar Saiful. Kalau takde Saiful kat situ, dia nak mengelak daripada apa? Lagipun, cuba lihat mata orang ramai di belakang Saiful. Mereka memandang ke arah kamera bila ternampak kamera yang dipegang oleh Saiful sebaik melintasi Saiful. Buat apa diorang nak pandang Saiful daripada belakang? Tiada motif diorang nak pandang si Saiful dalam ramai-ramai orang kat situ.
  5. Suara Saiful memang jelas kedengaran sebab kamera tu ada pada dia. Dari dulu noise reduction dah integrate dalam camera, handphone dan lain-lain. Lainlah Saiful guna telefon cikai buat recording..

Tujuan aku menulis ni bukan nak backing Saiful yang video benar, tapi nak tekankan the point of view dan tujuan video ni. Bukan menjadi isu jika Saiful Bukhari ni bersumpah di hadapan Ka'abah atau mengaitkan dengan ciri-ciri orang munafik.. Sepatutnya ianya tak boleh dipertikai kerana sumpah laknat bukan dikhususkan untuk suami atau isteri yang berzina SAHAJA seperti dinyatakan di dalam surah An-Nur.
Berani kerana benar, takut kerana salah. 
Saiful Bukhari melafazakan "Saya sanggup menerima azab dan laknat serta kutukan daripada Allah sehingga akhirat.". Anda sanggup? 

Kepada Anwar Ibrahim, saya cabar anda bersumpah seperti Saiful Bukhari lakukan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK