MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Monday 7 May 2012

Tragedi Hiroshima Sungai Buloh



Hari ni 7 Mei 2012, maka sudah 21 tahun Tragedi Hiroshima Sungai Buluh berlaku. Masa ni aku kecik lagi dan aku tak tahu apa-apa masa kejadian ni berlaku. Seingat aku, selalunya stok bunga api mesti ada setiap kali nak sambut Aidilfitri. Tapi ada satu tahun tu, takde pulak dan tak meriah la raya aku tu.. 









Masa tu mana aku tahu haram ke tak haram bunga api dengan mercun tu. Bila dah besar sikit baru tahu bunga api dengan mercun diharamkan dan mak aku cerita la pasal ada Kilang Mercun meletup di Sungai Buloh. Bright Sparkles nama kilang tu.

Kejadian ni merupakan satu tragedi yang dasyat dalam sejarah Malaysia kerana letupan tersebut bukan sahaja meranapkan kilang tersebut dan juga kilang yang lain, malahan mengorbankan banyak nyawa dan kemusnahan harta benda. Gegaran letupan tersebut boleh dirasai dalam lingkungan 7 kilometer.. Dasyat tuuu... 


Bekas Tapak Kilang Bright Sparkles


Mangsa yang terkorban pula jangan cakap la.. Kalau sebijik mercun bola tu boleh buat jari putus, inikan pula  kilang dia yang meletup. Ada yang cukup sifat, ada yang hanya anggota badan sahaja yang jumpa. Yang tak jumpa langsung pun ada. Kilang tersebut dikatakan beroperasi secara haram dan menggaji pekerja bawah umur. 



Ekoran dari kejadian tersebut, kerajaan membuat langkah drastik dalam penggubalan undang-undang berkaitan serta mengharamkan terus mercun dan bunga api.

p/s: Alfatihah untuk mangsa yang terkorban.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK