MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Thursday, 19 January 2012

Awan aneh di Bukit Merah (SMKA Kerian)

Baru-baru ni ada terdengar fenomena awan aneh di Johor kan? Teringat pulak aku kejadian yang pernah aku alami 10 tahun dulu. Aku bersekolah di Sekolah Menengah Agama Kerian (SMKA Kerian) dari tingkatan 1 hingga tingkatan 3. Kejadian ni berlaku pada 9 Ogos 2002 iaitu hari jumaat sekitar pukul 7:30 pagi. Aku ingat lagi time tu perhimpunan harian setiap pagi. Seperti biasa, aku sememangnya antara pelajar yang paling lambat dan tersangat la famous dalam arena yang sebegini. Pada pagi tu aku datang awal jugak sebab ade orang lagi lambat dari aku dan buktinya ada pelajar yang lewat di dalam gambar ni.. wakaka...



Sebelum kejadian, matahari terbit seperti biasa dan tiada tanda-tanda yang pelik akan berlaku. Perhimpunan selalu dimulakan dengan ucapan guru yang bertugas pada hari tersebut.Setakat ucapan sepatah dua kata tu, ada la dalam 10minit. Selepas tu ucapan dari Penolong kanan HEM iaitu Ustaz Ahmad Zakaria. Sedang dia berucap tu, aku tengok semua orang tertumpu pada sebuah bukit kat belakang sekolah aku tu. Aku tengok macam ada asap hitam keluar dari puncak bukit tu. Tak lama kemudian, cuaca menjadi mendung dan berangin sepoi-sepoi bahasa gitu. Mula-mula syok la jugak, pagi-pagi ni kalau hujan sedap tido dalam kelas.. hahaha... Tiba-tiba datang pulak awan dari arah barat yang seakan-akan ombak..(BUKAN OMBAK RINDU tau!) Masa tu semua pelajar panik termasuk la aku sekali.Semua kepala dongak ke atas, suasana riuh rendah macam takde sape yang bercakap kat depan tu. Memang kelihatan seperti ombak tsunami wey..Dalam hati aku, aku dah pikir bukan-bukan dah. Aku tengok kat timur, matahari terbit dari timur lagi.. Fuhhh....  Masa tu PK HEM still berucap dan tiba-tiba dia cakap cenggini,"Baiklah, kita tengok kejadian yang berlaku ni sama-sama"..Awan ni bergerak perlahan dan seakan-akan nak menelan segala benda yang ada kat bawah.. Bila awan ni makin hampir, seakan-akan air terjun pulak. Awan-awan ni bergulung sebijik macam air yang jatuh kat waterfall. Tak lama lepas tu cuaca menjadi gelap seakan-akan senja time azan maghrib tu. Bila hujan rintik-rintik, baru la cikgu suruh semua bersurai masuk ke kelas. Masa tu ribut teruk jugak sampai bumbung blok sebelah kelas aku pon pecah melayang..Selepas tu, cuaca kembali seperti biasa dalam pukul 10 pagi tak silap aku. Inilah serba sedikit pengalaman paling bermakna buat aku berdepan dengan fenomena yang tak semua orang dapat rasa. Alhamdulillah, Allah memberi peluang kepada aku dan rakan yang lain. Mungkin ada hikmah disebalik yang berlaku ni..


Gambar ini sempat dirakam oleh Ustaz Zakaria yang sentiasa membawa kamera beliau kemana-mana. 

4 comments:

  1. saper pulak Zulgeologist nih??? batch berapa? terima kasih singgah...hahaha

    ReplyDelete
  2. subhanallah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK