MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Tuesday 23 October 2012

Sindiket Mempergunakan Kanak-Kanak

Tadi aku lepak bersama member-member aku di sebuah kedai makan tepi jalan. Tengah sedap berborak, tetiba didatangi oleh satu kelibat manusia berbaju kurung dan bertudung lalu memberi salam. "Assalamualaikum pakcik..." Huaaaaaaa.... tua sangat ke muka aku nih??? balik rumah terus tengok cermin 3-4 jam..hahaha..
Then, kami jawab salam. Aku tengok macam dia nak jual something sebab dia pegang botol dan resit. Aku tengok betul-betul resit tu ala Dektektif Conan gitu..Oooo... Resit derma anak-anak yatim.. 



Ini bukan first time aku jumpa orang macam ni, dah banyak kali dah. Korang pon banyak kali jumpa kan? Kita keluar je bank, datang bebudak datang nak jual madu, kalendar dan duit tu diorang cakap disalurkan ke rumah anak-anak yatim, tahfiz dan bla bla bla... Dia ingat aku baru lepas keluar duit kot. Padahal aku punya la bebal, baru lepas bank in duit bayar duit kereta, itu, ini.. Kekadang nak balik ke Johor ikut highway, dari Ipoh ke Johor berapa banyak R&R yang ada? Setiap kali berhenti, mesti ada bebudak ni tunggu kat petrol pump. Aik? Tadi bukan budak ni ke yang aku jumpa kat Tapah? Time tu aku kat Sungai Buloh. Takkan dia ada ilmu jampi serapah kot? Mungkin orang lain kot... Aku terus cam muka dia betul-betul..Mane la tau kot terjumpa lagi..
Sampai kat Seremban pulak, jumpa orang macam tu lagi. Ishhhh.. Aku tenung muka budak tu bebetul.. Nasib baik bukan orang yang sama. Kalau tak, mau pengsan aku kat situ.. Bayangkan la, aku punya la pecut selaju yang boleh dari Ipoh. Tetiba jumpa orang yang sama. Tak ke impossible?

Seriously, memang budak ni jual barang mahal gila. Lepas tu pulak, barang yang dijual bukan keperluan aku pun. Apa yang aku boleh buat, aku bagi la sedekah seposen kat budak tu. Mesti korang ada terfikir bebudak ni mungkin menipu, tak pun bebudak ni dipergunakan oleh sindiket tertentu. Member aku pon marah kalau aku bagi duit macam tu je. Ingat duit senang nak dapat ke? 

Ya Allah, bukan niat aku nak menunjuk2 kat korang. Korang pon xkenal sape aku kan? So, xde sebab aku nak buat macam tu. Aku just nak ubah mentality semua orang pasal ni. Setiap kali orang meminta sedekah atau derma, abaikan perasaan suspicious korang tu. Yang paling penting, niat korang sedekah tu ikhlas. Buangkan prasangka buruk and think positive! Kalau dia nak tipu sekali pun, itu urusan dia dengan Allah. 
Takkan miskin diri kita ni disebabkan RM10 yang korang bagi tu. Insyaallah, Allah akan pulangkan berlipat kali ganda. Aku sendiri dah merasa, sejak aku tinggal berjauhan dengan keluarga memang duit selalu tak cukup. So, memang jadi kedekut nak bagi seposen kat orang. Lepas tu aku ada dengar kuliah pasal derma, hadiah dan sedekah. Walau time kita sempit sekali pun, kalau ada balance duit tu ringankan tangan untuk bersedekah. Alhamdulillah, ada je rezeki yang Allah beri time aku takde duit. Kekadang kawan panggil bagi job, kekadang tengah drive tu ada orang kereta rosak. Rosak sikit je, diorang bagi sedekah kat kita. Memang Allah tak bagi lebih kat kita, Dia akan bagi cukup-cukup kat kita untuk kita survive. Lagi satu, jangan membazir beli benda bukan-bukan. Aku cukup pantang kalau member mintak 20 sen sebab tak cukup duit nak beli rokok! Bukan kedekut, aku sayang kawan-kawan aku.

p/s: Merokok itu HARAM!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK