MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Sunday 6 May 2012

Shooting untuk video pendek 1 Citizen..

Hari ni boleh tahan jugak penatnya. Aku ni dah la ambik jurusan kejuruteraan mekanikal, kerja bertimbun-timbun nak kena buat. Ntah macam mana ada bebudak mintak tolong kat aku untuk buat video assignment diorang. Memang jauh panggang dari api bidang aku dengan multimedia ni. Diorang cakap, diorang mintak tolong kat aku sebab diorang ada tengok video parody yang aku buat dulu. 


Ok, aku accept untuk tolong korang semua (2 orang je).. Nasib baik la korang ni perempuan, laju je lelaki macho macam aku nak tolong. hahaha... Aku tolong sebab korang kawan-kawan aku.. Asalkan korang bagi kerjasama, aku boleh je tolong korang.. Mula-mula korang create je idea untuk video tu. "Masalahnya kami pun takde idea nak buat..". Alahai, adik adikku.... 
Video yang hendak dihasilkan tu ialah video untuk "1 Citizen" dan ini link dia..http://www3.1citizen.com.my/
So, kami pun bertungkus-lumus mencari idea. Dengan berbekalkan ilmu yang aku curi daripada kakak aku (kakak aku study grafik dulu), aku pun draw storyboard atas buku "1 Citizen" tu.. 


Lepas tu, esoknya (Pukul 2 petang tadi) kami terus shooting ala2 filem Hollywood. Masa shooting tu la datang idea yang berlambak-lambak. Disebabkan aku dulu pernah jadi pelakon extra drama dulu, aku ada jugak skodeng teknik2 diorang.. So, aku pun buat la beberapa angle shot untuk setiap scene. Yang bebudak ni pulak, jenuh aku nak record videonya.. Banyak kali silap buat ekspresi muka. Takkan la senyum time sedih?? hahahaha.. Tapi takpe, korang bagi kerjasama, aku pun selesa. 


Bila dah selesai semua, aku pun balik untuk edit dan compile video ni.. Susah jugak aku nak edit sebab syarat video tu tak boleh lebih seminit dan bersaiz kurang 10MB. Jadi aku pun ambik plot yang penting-penting je.. Tiba-tiba datang member aku ke bilik sambil membawa Domino Pizza.. Pergghhhh...Bebudak ni belanja aku woooooo....(Tenkiu Amalia n Nawar)


Edit punya edit, dah dekat 5 jam aku edit, sampai terlepas tengok Chelsea vs Liverpool. Alhamdulillah, bila dah siap aku pun buat tayangan perdana kat member-member aku dan berharap memberi komen yang positif. Perrghhhhh!!!! Member aku semua puji beb.. Diorang cakap SMART, SEMPOI, MENARIK, TERTARIK kau memang da BOMB!!! (ala, nak jaga hati member lettew...)


Tapi ada satu komen yang aku jangkakan dari diorang semua.. "Aku tak paham la jalan cerita ni.." Hahahahaha.... Aku dah agak dah! Benda seminit mana boleh nak cerita detail sangat...
"Alah.... Sajak tu pon korang bukannya tau sangat maksud dia. Hanya pengarang tu je yang faham.. Kan? Kan? Itulah seni dan sastera......" Aku meng-cover-kan diri aku.. HAhahahaa


Aku berharap sangat yang video yang aku buat bersama members aku ni boleh pergi jauh ke peringkat seterusnya dalam "1 Citizen". 


p/s: Nanti aku upload video tu setelah due date competition tu tamat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK