MY GORGEOUS AND MACHO CROWD!!!

Monday 29 October 2012

Kemungkinan Manusia Merentas Masa

Korang pernah tak terfikir nak kembali ke zaman bebudak dulu atau nak ke masa hadapan untuk tengok apa yang berlaku kepada kita akan datang? Mesti pernah terfikir nak merentas masa macam cerita Doraemon tu kan? Aku memang suka kalau ada cerita science fiction yang macam ni. Contohnya macam cerita Back To The Future. Lepas tengok cerita mengarut mengalahkan drama seram melayu, aku terfikir yang Time Travel adalah sesuatu yang tidak mustahil. Dia punya taksub sampai aku rasa yang aku ni perlu bertanggungjawab untuk mencipta mesin macam tu..Huahaha!!! Logik ke tidak? Is it possible or impossible untuk kita merentas ruang masa? 





Susah nak explain kan? Sebab teori-teori berkaitan diperkukuhkan oleh hukum fizik yang sememangnya kita tak akan faham even diorang explain berjuta kali. Kompleks sangat!

Albert Einstein yang memperkenalkan Theory of Relativity berpendapat yang TIME IS NOT FIXED! Ianya boleh diubah. Contohnya, Kalau kita pergi ke angkasa lepas dengan kenderaan yang lebih laju daripada kelajuan cahaya dan kembali ke bumi, umur orang di bumi akan lebih tua daripada umur kita. "Mengarut la ang!" aku pernah bertekak dengan member aku pasal ni masa form 1 dulu.. Hahaha.. Masing-masing nak tunjuk genius.
Tapi Einstein mengatakan time travel adalah sesuatu yang mustahil kerana sememangnya mustahil mencipta kenderaan selaju cahaya. Moto kapcai korang boleh pecut selaju 299792458 m/s tak?

Kemudian saintis lain mula mengkaji lebih mendalam dan menemui teori tentang merentas masa ni. Ada yang menggunakan WORM HOLES. Worm Holes ni adalah satu terowong yang menghubungkan Black Holes dan White Holes. Astronomers percaya yang Black Holes ni menyedut apa sahaja yang dekat dengannya termasuklah cahaya dan akan merentas masa melalui Worm Holes ni. 



Boleh imagine tak theory Worm Holes ni? Selain tu ada jugak teori lain seperti Quantum dan Rolling Up Time. Bila diorang kemukakan teori-teori macam ni, kita mula terfikir yang time travel ni adalah sesuatu yang tidak mustahil. 

Tapi sebenarnya macam tidak masuk akal. Kenapa?
Okey, tak perlu nak buat calculation fizik bagai, tak perlu nak teropong langit tengok black holes. Kalau manusia boleh merentas masa, mungkin mesin ini telah wujud pada masa akan datang. So, mesti la ada cucu, cicit, piut, miut kita datang bertandang ke rumah kita time hari raya ye tak? Takkan la setahun sekali tak boleh nak datang jenguk.

Alah, paling tidak pun datang 5 tahun sekali pun tak pe la. Logik tak penjelasan yang macam tu?

Lagi satu hujah yang boleh kita katakan Merentas Masa adalah MUSTAHIL ialah Surah Al-Asr.



Maksudnya: Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh dan mereka juga berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Ayat ni dah jelas menunjukkan yang mustahil untuk kita berpatah balik ke masa lampau untuk betulkan kesilapan kita. Masa sentiasa bergerak, tak boleh diundur dan tak boleh dihentikan. So, TIME IS FIXED!

Korang nak jadi Time Traveller?? 
Aku nak ajar korang cara untuk pergi ke masa hadapan. Sebagai contoh kalau kita nak pergi ke 5 jam akan datang, cuba korang tidur dan bangun selepas 5 jam. Korang akan berada pada 5 jam akan datang la tu kan? 
Hehehehe

p/s: If you show somenone their future, they have no future..If you take away the mistery, you take away hope..:)

12 comments:

  1. terima kasih atas pencerahan... done follow u - Noob

    ReplyDelete
  2. aku rase btul jugak ye, mase tak boleh diundur balik,...agak2 kau..teknologi alien ufo boleh time travel tak..sbb diorang punye kelajuan laju gile babi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu aku agak mcm tu la jugak.. time aku kecik dulu, aku ingat alien tu manusia yg dah berevolusi pada zaman akan datang.. hahaha sebab byk teori yg kaitkan ufo dengan time travel ni. tambah plak teori einstein tu.. bila fahamkan betul2 surah Al-Asr ni, mmg rasa mcm mustahil la pulak..

      Delete
  3. merentas masa ni sebenarnya benda yg mustahil, tapi pergi masa depan je lah. kalau xcaye baca kisah al-kahfi. nak pergi masa lalu xboleh dan telah dibuktikan para saintis. btw, nice info. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat dengan Bang Lee.. terima kasih dengan perkongsian Bang Lee

      Delete
  4. thanks atas info yg brguna ni..hmm..btw..nice ur blog..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks! ajak la kengkawan follow..wakaka:D

      Delete
  5. kALAU BOLEH MERENTAS MASA... BOLEHLAH MELAWAT ZAMAN RASULLULLAH S.A.W DAN BAGAIMANA BAGINDA PERJUANGKAN ISLAM... LOGIKKAH?

    ReplyDelete
  6. tiada yang mustahil jika Allah berkehendakkkn sesuatu itu berlaku...tapi pasal time travel dlm al quran sudah bagitahu masa lalu adalah paling jauh dgn kita...jd kita wajib berpegang dgn kata2 dr Allah melalui al quran....tp jika dia berkehendakkn benda itu terjadi anytime saja....

    ReplyDelete
  7. tiada yang mustahil jika Allah berkehendakkkn sesuatu itu berlaku...tapi pasal time travel dlm al quran sudah bagitahu masa lalu adalah paling jauh dgn kita...jd kita wajib berpegang dgn kata2 dr Allah melalui al quran....tp jika dia berkehendakkn benda itu terjadi anytime saja....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUSUK GILER!!!

SALAM.MY

OH! TOLONGLAH TENGOK